Consells per a escoles
A Catalunya, el 42,5% dels infants fa ús del servei de menjador escolar, segons dades del PReME. L’escola esdevé un entorn molt important on desenvolupar accions per poder adquirir una alimentació sostenible i saludable, que afavoreixi també el coneixement sobre la producció i obtenció d’aliments.
Què podem fer a les escoles per incorporar l’alimentació sostenible en el dia a dia?
Compartir la informació
-
Facilitar que l’alumnat conegui l’espai de cuina de l’escola o l’espai de cuina de l’empresa de càtering que serveixi el menjador escolar.
-
Incrementar el grau de participació de les criatures, les famílies i el personal de l’escola en tot el procés: conèixer la pagesia, visitar horts i mercats, implicar-se en el disseny dels plats i menús, servir-se els plats...
-
Mapar amb l’alumnat els establiments comercials i de restauració que ofereixen aliments saludables en l’entorn de l’escola.
-
Fer visibles a les aules cartells amb els productes de temporada en cada moment i incorporar-los en les tasques, els exercicis i els projectes a realitzar durant aquella temporada.
Incorporar activitats de promoció i educatives sobre el rol de la ramaderia, informant sobre les opcions sostenibles.
Incorporar hàbits saludables
-
Incorporar l’alimentació sostenible com a assignatura transversal al currículum escolar segons edats i etapes, amb continguts acadèmics i pràctics que impliquin la totalitat de la comunitat escolar.
-
Disposar d’un espai per a hort escolar, dins o fora de l’escola, o crear una aula viva.
-
Organitzar activitats en què les criatures demanin les famílies que recordin i cuinin el seu plat preferit de la infantesa.
Elaborar menús sostenibles
-
A l’hora de comprar aliments o contractar un servei de càtering, és important valorar altres criteris de compra més enllà del preu: on, com i per qui ha estat produït i distribuït, quin impacte ha tingut la producció d’aliments sobre els rius, el sòl, els boscos, la biodiversitat o l’atmosfera, com han estat tractats els animals, com està envasat el producte, quin és el seu valor social, nutricional o emocional.
-
- Assegurar l’accés a verdura fresca de qualitat.
- Ampliar les opcions vegetarianes, veganes i per a intoleràncies alimentàries.
- Oferir producte fresc i no processat.
- Reduir la proteïna animal i incrementar la proteïna vegetal.
-
- Donar suport a la ramaderia ecològica, extensiva i als sistemes mixtes de cultiu-ramaderia.
- Utilitzar la contractació i la compra pública responsable amb criteris ecològics i de proximitat i en clau d’economia social, solidària i sostenible en els menjadors escolars.
Reduir el malbaratament
-
Observar i analitzar els residus orgànics del menjador escolar per dimensionar el volum de malbaratament i definir pràctiques i objectius d’aprofitament.
-
Analitzar els residus plàstics del menjador escolar per dimensionar el volum d’impacte ambiental i reduir els envasos prescindibles.