Mercabarna inicia una campanya per posar en valor la pagesia, el producte de proximitat i el comerç local

Aquesta iniciativa és només la punta de l'iceberg de tot un seguit d’actuacions que Mercabarna ha estat realitzant des de fa anys, i que s’han accentuat en els darrers amb el seu ‘Pla Estratègic 2021-2026’.

..
29/01/2025 - 15:34 h - Comerç i mercats Ajuntament de Barcelona

Mercabarna ha llançat aquest gener, ‘De Proximitat Mercabarna’, una campanya que busca principalment continuar posant en valor la tasca dels agricultors de proximitat i les fruites i hortalisses que venen a través d’aquest gran mercat. També vol reconèixer la tasca del petit i mitjà comerç local de barri com a principal prescriptor d’aquests productes.

Videopòdcast amb el Marc Ribas

En aquest sentit, s’ha presentat el videopòdcast ‘Converses de Proximitat’, un programa de cinc capítols en els quals el cuiner i presentador del programa Cuines de TV3, Marc Ribas, entrevista a persones vinculades a la proximitat: pagesos de Mercabarna, experts en salut pública, nutrició i restauració, majoristes i detallistes, que expliquen des de diferents vessants els valors dels productors i els aliments de proximitat, la necessitat de recolzar-los, així com de millorar la manera d’alimentar-nos. Aquests pòdcasts seran difosos entre tota la població de Mercabarna (majoristes i compradors) i entre institucions, entitats relacionades amb l’alimentació fresca, restauradors, periodistes i influenciadores, per potenciar la seva màxima audiència.

El primer pòdcast, ‘El producte de proximitat’ ja s’ha difós i està disponible a Youtube i a Spotify. La resta, ‘Salut i producte de proximitat’, ‘Innovació i sostenibilitat’, ‘Família Mercabarna’ i ‘Amics de la gastronomia’ s’aniran publicant cada dues setmanes.

Senyalització del producte de proximitat

En el marc de la campanya, també s’han senyalitzat les zones de venda de producte de proximitat comunes -el Situat de Productors, on hi ha 25 petits agricultors, i la Zona de Cooperatives Agràries, amb 9 cooperatives i una més situada al Biomarket-, les 11 empreses majoristes que també són productors de proximitat (el 10% de les 123 empreses del Mercat); i 12 majoristes especialitzats, que venen com a mínim un 30% o més de 4 milions de quilograms de fruites i hortalisses catalanes.

A més, des del mes de desembre i fins a finals de març, les 7 naus del Mercat Central de Fruites i Hortalisses i les zones on es concentra la població de Mercabarna (zona comercial i de restauració) compten amb mupis i cartelleria per donar a conèixer la campanya i ressaltar els valors dels productors de proximitat i els seus productes.

Pla per promoure l’agricultor i el producte de proximitat

Aquesta campanya se suma a tot un seguit d’actuacions que Mercabarna ha estat realitzant des de fa anys, i que s’han accentuat en els darrers amb el seu ‘Pla Estratègic 2021-2026’, on es va marcar l’objectiu, entre d’altres, d’esdevenir punt de connexió entre el món rural i l’urbà, i promoure l’agricultor i el producte de proximitat.

Per promoure encara més l’agricultor català i el seu producte, en els últims 3 anys, Mercabarna ha posat en marxa tot un seguit d’iniciatives. Entre les més importants destaquen la promoció de l’Associació de la Pagesia de Mercabarna (APAM); la posada en marxa d’incentius per a la incorporació de nous pagesos a un espai exclusiu (Situat de Productors), amb descomptes i beneficis els primers 6 mesos; les jornades de networking periòdiques B2B entre majoristes de fruites i hortalisses de Mercabarna i productors de proximitat d’arreu de Catalunya, la reforma del Situat de Productors, amb l’objectiu d’actualitzar les infraestructures i ressaltar més aquesta zona dins del Mercat Central de Fruites i Hortalisses o la creació de l’Àrea d’Atenció a la Pagesia, la Guia de la Pagesia i l’apartat del web de Mercabarna ‘Pagesia de Proximitat’, que ofereixen informació al productor de proximitat sobre quina és la millor forma de vendre els seus productes a Mercabarna, els horaris de càrrega i descàrrega, avantatges, etc.