Els mercats de Barcelona impulsen una nova campanya del programa ‘Comerç Verd’

L’Institut Municipal de Mercats de Barcelona posa en marxa una nova campanya de ‘Comerç Verd’, un programa que té com a objectiu incrementar la visibilitat dels productes de proximitat i distingits amb certificats ecològics, de circuit curt i de qualitat als mercats municipals de la ciutat. El projecte, iniciat el 2021, s’ha consolidat com a referent dins l’eix de sostenibilitat de Pla Estratègic Mercats de Barcelona 2015-2025.
“‘Comerç Verd’ ha permès un salt qualitatiu en el volum d’aliments locals, ecològics, de petits productors, de pagès o de llotja que es consumeixen a la ciutat i, al mateix temps, ha facilitat l’accés de la ciutadania a aquests productes i contribueix a la reducció de la petjada de carboni, a la lluita contra l’emergència climàtica i a garantir la viabilitat de l’agricultura i la ramaderia locals i sostenibles. És un dels projectes impulsats en el marc del programa de Barcelona Capital Mundial de l’Alimentació Sostenible 2021 amb l’objectiu de millorar l’alimentació dels barcelonins i les barcelonines”, destaca la regidora de Comerç, Restauració i Mercats, Raquel Gil.
Actualment, 481 parades dels mercats municipals estan adherides al programa ‘Comerç Verd’: 90 fruiteries, 109 peixateries, 250 carnisseries, 24 establiments de llegums i 8 herbolaris. El principal objectiu és facilitar als establiments dels mercats municipals la possibilitat d’oferir aquests productes de forma visible i diferenciada -amb el segell ‘Comerç Verd’’, i millorar-ne la competitivitat i la sostenibilitat amb l’oferta de: producte local, originari de Catalunya; producte ecològic, amb certificat del Consell Català de la Producció Agrària Ecològica (CCPAE); producte directe de pagès i de llotja de circuit curt, així com productes d’elaboració pròpia, amb obrador autoritzat.
Per tal de donar a conèixer el programa, del 17 de febrer al 19 de març es desplegarà una campanya de comunicació amb l’objectiu d’augmentar el posicionament de la marca ‘Comerç Verd’ a Barcelona; posar en valor els atributs del producte (proximitat, de qualitat, fresc, saludable); impulsar economies locals sostenibles; augmentar la visibilitat de l’oferta d’aquests productes als mercats de Barcelona; augmentar la presència de producte agroalimentari i agroecològic local en els mercats; fomentar l’alimentació saludable i impactar en nous públics, com el familiar i el jove.
La campanya anirà acompanyada de la iniciativa ‘El teu mercat et porta a pagès’, amb el sorteig d’estades rurals i de visites guiades a explotacions locals. Del 17 de febrer al 19 de març, les persones interessades hauran d’omplir la butlleta de participació amb deu segells de compra i dipositar-la a la bústia habilitada a cada mercat. Un segell correspon a 10 € de compra de producte de ‘Comerç Verd’ en qualsevol establiment adherit.
El primer premi consisteix en una estada de fins a 4 persones en un allotjament rural de Catalunya en règim de mitja pensió (de dissabte a diumenge). En aquestes explotacions agràries, les persones guanyadores es podran acostar al món rural i conèixer el dia a dia de la nostra pagesia/ramaderia i els paisatges únics del nostre territori.
El segon premi són visites guiades d’unes dues hores de durada a diferents explotacions agràries del nostre territori, amb l’objectiu de conèixer de mans de la nostra pagesia/ramaderia com es produeix o elabora el producte agroalimentari, molts dels quals podem trobar als comerços dels mercats municipals de Barcelona. Aquestes visites s’acompanyen amb tastos de producte amb la pagesia, fet que permet interacció directa.
El projecte ha estat impulsat per l’Ajuntament de Barcelona, a través de l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona (IMMB), amb el suport de la Generalitat de Catalunya, a través de l’Oficina Conjunta de l’Alimentació Sostenible (OCAS). A més, compta amb la col·laboració de la Secció de Polítiques Alimentàries de l’Ajuntament de Barcelona i la Federació de Mercats Municipals de Barcelona (FEMM), que agrupa les entitats de comerciants dels mercats municipals de la ciutat.