El projecte Comerç Verd reconegut amb el distintiu URBACT Good Practice
Barcelona ha estat reconeguda a nivell europeu gràcies al projecte Comerç Verd, impulsat des de l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona (IMMB). Aquesta iniciativa ha estat distingida com a URBACT Good Practice 2024, un reconeixement que han assolit 116 projectes de ciutats d’arreu d’Europa per la seva capacitat d’inspirar, transformar i generar impacte positiu al territori.
Comerç Verd és un programa impulsat per l’IMMB que té com a objectiu incrementar la visibilitat dels productes de proximitat i distingits amb certificats ecològics, de circuit curt i de qualitat als mercats municipals de la ciutat. Actualment, 481 parades estan adherides al programa, que facilita als establiments dels mercats municipals la possibilitat d’oferir aquests productes de forma visible i diferenciada amb el ‘segell Comerç Verd’. El projecte, que es va iniciar el 2021, s’ha consolidat com a referent dins l’eix de sostenibilitat del Pla Estratègic Mercats de Barcelona 2015-2025.
Aquest reconeixement s’emmarca dins del programa URBACT, una iniciativa de la Unió Europea que impulsa el canvi per tot el continent i facilita la cooperació i l’intercanvi d’idees entre ciutats dins de xarxes temàtiques.
L’URBACT City Festival se celebra a Wroclaw (Polònia) del 8 al 10 d’abril i reuneix ciutats de tot Europa per compartir coneixements i bones pràctiques urbanes, descobrir noves tendències i fomentar noves col·laboracions.
Durant aquests dies, l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona dona a conèixer el projecte Comerç Verd entre els participants i assistents del festival al seu estand, amb l’objectiu d’establir sinergies i conèixer altres iniciatives transformadores. A més, també s’està duent a terme un treball de Transfer Network per conèixer els altres projectes de Good Practice, amb la possibilitat de liderar o participar en nous projectes europeus conjuntament amb altres ciutats.
Sorteig de visites a explotacions i estades rurals, als mercats municipals
El passat divendres 4 d’abril es va fer el sorteig de les gairebé 8.000 butlletes que els clients i clientes dels mercats van dipositar a les bústies que es van habilitar en aquests equipaments. A cada mercat s’ha sortejat una estada de cap de setmana per a quatre persones en una explotació agrària de Catalunya, així com cinc visites d’un dia a explotacions del territori.
Aquest sorteig és el colofó a la iniciativa “El teu Mercat et porta a pagès” que es va dur a terme entre els mesos de febrer i març als mercats municipals per dinamitzar la campanya Comerç Verd 2025. A la iniciativa van participar els 481 establiments adherits al programa que van distribuir les targetes per participar en el sorteig, entre els seus clients. Per cada 10 € de compra en productes Comerç Verd, els consumidors obtenien un segell en una targeta que, un cop completada, havien de dipositar a les bústies habilitades als diferents mercats de la ciutat.
El projecte ha estat impulsat per l’Ajuntament de Barcelona, a través de l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona (IMMB), amb el suport de la Generalitat de Catalunya, a través de l’Oficina Conjunta de l’Alimentació Sostenible (OCAS). A més, compta amb la col·laboració de la Secció de Polítiques Alimentàries de l’Ajuntament de Barcelona i la Federació de Mercats Municipals de Barcelona (FEMM).